Skip je waggie: tienduizenden views en een missie op twee wielen • Impresariaat Kunsten
Nieuws

Skip je waggie: tienduizenden views en een missie op twee wielen

Het ochtendritueel: deur dicht, paar stappen, en hup in de auto, verwarming aan, radio op je favoriete zender. Lekker comfortabel, maar niet bepaald duurzaam. Fontys wilde dit veranderen en mensen stimuleren om vaker de fiets te pakken. Maar hoe breng je zo’n boodschap over zonder met het vingertje te wijzen? Het antwoord: muziek.

De kracht van muziek
Elke dag worden we overspoeld met honderden reclameboodschappen. Maar hoe zorg je dat jouw boodschap blijft hangen? Voor de communicatiespecialisten van Fontys’ dienst Huisvesting en Facilitaire Zaken was dit de uitdaging. Zij wilden medewerkers en studenten inspireren om vaker de fiets te pakken. Maar hoe bereik je hen op een leuke, frisse manier?

Geïnspireerd door succesvolle muziekcampagnes van Interpolis en KPN ontstond het idee om muziek in te zetten als middel. Muziek spreekt direct tot de verbeelding en sluit naadloos aan bij de belevingswereld van veel mensen. Met dit plan stapte het team naar Impresariaat Kunsten, het boekingskantoor van Fontys Academy of the Arts. Met een breed portfolio aan talentvolle artiesten, wisten zij meteen wie ze moesten bellen: Spijbelaar.

Een nummer met een missie
Spijbelaar kreeg de vrijheid om een nummer te schrijven dat jongeren zou aanspreken en hen op een positieve manier zou motiveren om de auto te laten staan. Het resultaat: ‘Stap Uit’, een track vol energie, humor en herkenbaarheid. Het refrein “Skip je waggie” werd een instant hit en bleef wekenlang hangen bij iedereen die het hoorde, perfect om het verhaal van de campagne kracht bij te zetten.

De volgende stap? De videoclip!
Samen met videograaf Elmer van Bree en ondersteund door Impresariaat Kunsten bedacht Spijbelaar een concept voor de videoclip. De productie werd grondig voorbereid met draaidagen in een green screen-studio en op locatie in Tilburg.

In een green-screen-studio werden opnames gemaakt, waarna tijdens het editen van de video het groene gedeelte vervangen kan worden. In bovenstaand voorbeeld kon hierdoor een achtergrond in de stijl van een comic worden toegevoegd.

In de videoclip zien we Spijbelaar op een missie: mensen uit hun auto krijgen en ze verleiden om de fiets te pakken. Dankzij de green screen-studio werden cartoonachtige achtergronden toegevoegd, wat de video een speels en energiek karakter gaf. Op locatie in Tilburg filmde de band scènes waarin steeds meer fietsers zich bij hen aansluiten. Het resultaat is een vrolijke video met een heldere boodschap.

Voor de videoclip werden ook opnames gemaakt met behulp van een drone.

Van TikTok naar 3FM
De lancering werd voorafgegaan door teasers op Instagram en TikTok, die samen goed waren voor duizenden views. Op 22 maart was het zover: het nummer verscheen op alle streamingplatforms en de videoclip ging live op YouTube. De reacties waren overweldigend. Binnen korte tijd werd ‘Stap Uit’ opgepikt door diverse organisaties, werd het zelfs gedraaid op 3FM waarna Spijbelaar ook nog eens tot 3Fm Trending Talent werden verkozen.

De resultaten
De ‘Skip je waggie’-campagne bewees dat je met creativiteit en jong talent een breed publiek kunt bereiken. Zonder gebruik te maken van paid media wist de campagne volledig organisch een indrukwekkend bereik te realiseren. Met het aanstekelijke nummer ‘Stap Uit’ en de bijbehorende videoclip wisten Fontys en Spijbelaar niet alleen het publiek, maar ook belangrijke jury’s te overtuigen. Fontys werd namelijk genomineerd voor zowel de ‘Zo Werkt Het’-award als Beste Brabantse Fietswerkgever.

Ook op streamingplatforms liet de campagne zijn sporen na. ‘Stap Uit’ werd bijna 15.000 keer beluisterd op Spotify en de videoclip trok meer dan 3.500 kijkers op YouTube. Maar het echte hoogtepunt speelde zich af op social media. Zonder enige betaalde promotie zorgden activatiefilmpjes rondom het nummer voor meer dan 40.000 views op zowel TikTok als Instagram.

De ‘Skip je waggie’-campagne laat zien hoe je met een frisse aanpak en jong talent een hele originele en pakkende campagne kunt realiseren. Met muziek als motor en creativiteit als brandstof, blijft de boodschap hangen: duurzaam reizen begint met een eerste stap of trap. Nieuwsgierig naar de hele videoclip? Klik dan hier om deze te bekijken.